מהי קופת גמל לשכיר

מהי קופת גמל לשכיר/עצמאי?

קופת גמל הינה מכשיר חיסכון המיועד לטווח הבינוני או הארוך, לטובת עצמאיים או שכירים. קופת הגמל נועדה להבטיח לעצמאי או לשכיר, שכאשר יגיע לגיל פרישה הוא יקבל על כך הכנסה קבועה.  מדובר על מכשיר שנהנה מהטבות מס רבות ופטור ממס רווחי הון. כיום, בשוק יש מספר גדול יחסית של קופות גמל ומי שיש ברשותו קופת גמל נקרא "עמית קופת גמל".

באופן כללי, כאשר העמית מפקיד כספים בקופת הגמל , היא מנוהל על ידי חברה שמורשית לנהל את הקופה על ידי משרד האוצר (כיום אלו בתי השקעות שונים) ולכן נרשמות כל הזמן הפקדותיו לחשבון, המשיכות (במידה והוא ביצע והוא יכול לעשות זאת), התשואות שהקופה עושה מידי שנה, וכן כמובן גם דמי הניהול שמנוכים. כל הנתונים הללו, מגיעים לרוב בדו"ח שנתי של עמיתי הקופות השונות.

האם ניתן להפקיד כסף בכל קופת גמל?

כיום, יש שני סוגים שונים של קופות גמל: קופה לעמית שכיר וקופה לעמית עצמאי. קופת גמל לעמית שכיר הינה קופה שבה העמית ומעסיקו מפרישים אליה כספים בו זמנית (מדובר על הפרשות של כספים מהמשכורת החודשית), הסכום המדובר הוא של עד 7% של המעסיק ושל העמית.

סוג הקופה השנייה המדוברת, הינה קופת גמל המיועדת לעצמאיים, או גם לשכירים שבוחרים להפריש כסף באופן עצמאי. חשוב לציין, כי בשני המקרים, עמית קופת הגמל, בין אם הוא שכיר ובין אם הוא עצמאי, רשאי לבחוק היכן תנוהל קופת הגמל שלו ועל ידי מי, והחלטה זאת אינה תלויה במעסיק כלל וכלל.

איך כדאי לבחור את המקום שבו מתנהלת קופת הגמל?

כיום, הדברים המהותיים ביותר כאשר בוחרים במקום שינהל את קופת הגמל, אלו התשואה השנתית שמקבלים עבור קופת הגמל וכן גם דמי הניהול שנגבים על ידי הקופה. מידי שנה, מתפרסמים התשואות השנתיות אותן עשו קופות הגמל בחברות שמנהלות את הקופות וברוב המקרים, חשוב לציין, כי ההבדלים אינם גדולים במיוחד.

לעומת זאת, דמי הניהול, הפכו בשנים האחרונות לנושא של ממש בסדר היום הציבורי, וכאשר מדובר על הפרשים מהותיים בין בתי ההשקעות השונים, וההפרשים בדמי הניהול, יכול להסתכם בסופו של דבר בחיסכון של עשרות אם לא מאות אלפי שקלים.